Tio myter om finnar

Får man finnar av choklad? Försvinner finnarna snabbare om man tvättar ansiktet flera gånger om dagen? Lär dig skilja mellan sanning och myt.

1. Man ska tvätta sig oftare när man har finnar
Det är viktigt med hygien men finnar beror inte på smuts. Att tvätta sig morgon och kväll är tillräckligt.

2. Det är bra att klämma finnarna direkt när de uppkommer
Att klämma finnar kan sprida inflammationen i huden och ge större finnar. Om man klämmer med naglarna ökar även risken för inflammationer och framtida ärr.

3. Choklad ger finnar
Det finns inga bevis för att något speciellt födoämne ger finnar.

4. Finnar är ärftligt
Ärftlighet har stor betydelse för hur mycket finnar en person får. Men produkterna mot finnar är mycket bättre nu än förr så även om dina föräldrar hade stora problem med finnar behöver det inte innebära att du får lika stora problem.

5. Smink ger finnar
Var uppmärksam på exempelvis foundation som ofta täpper igen porerna. Det finns smink som är speciellt testat för att det inte ska ske, men fråga där du köper ditt smink för att vara på den säkra sidan.

6. Finnar har man hela livet
I puberteten får de flesta finnar men de brukar avta med tiden och försvinner oftast helt i 20-års åldern. Men det finns även vuxna som får problem med s.k. vuxenakne, finnar är inte enbart ett problem som drabbar personer i tonåren.

7. Det är bara jag som har problem med finnar
Du är inte ensam. En undersökning*) visar att var tredje person mellan 12 och 16 år har problem med ungdomsfinnar som kräver någon form av behandling.

8. Foundation och puder är det enda sättet att täcka finnar
Ett tips är att använda ACO Spotless Cover Stick, en hudfärgad kräm som döljer samtidigt som den torkar ut finnarna.

9. Kan man sola med ACO Spotless?
Alla ACO Spotless produkter går bra att använda i solen, men det är viktigt att du som vanligt använder solskyddsprodukter. Var dock uppmärksam på att det finns acnepreparat som inte bör användas i solen.

10. Finnar smittar mellan människor
Nej, finnar smittar inte.

(Källa: Konsumentundersökning av Kerstin Ahne Research 2008 med 48 ungdomar i åldern 13-17 år)